Bier en Mannenliefde - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu Bier en Mannenliefde - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu

Bier en Mannenliefde

Door: Friet en Chocola

Blijf op de hoogte en volg Marc en Ilse

07 November 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gegroet eerwaardige landgenotige lezers! Een speciaal welkom aan de familie van den Heuvel die het aantal reacties op het vorige bericht goed hebben opgekrikt! Onze homo's zijn gisteren op het vliegtuig (1tje inclusief kater) gezet, dus hebben wij weer tijd om een verhaaltje te tikken!

Nou mogen jullie gaan bedenken waar Marc de afgelopen 3 weken het meest van heeft genoten; van het bier of van de mannenliefde? Ondanks de vele pogingen van onze gays om hem aan de mannenliefde te krijgen, heeft hij dit toch kunnen weerstaan en ja; dat betekent dus.... hij zit aan het bier!! (voor veel mannen natuurlijk ook een vorm van liefde) Nadat hij in Zuid-Afrika al goed aan de zoete witte wijn heeft gezeten, gingen nu de Tigers en Saigon-biertjes er goed in! Nu zijn we alleen nog benieuwd hoe de Bavkes en de Dommelsch zullen gaan smaken...

Het was echt super leuk met Rob en Marcel, geweldig om ze in Hanoi weer te zien (incl. sjokoladeletters, pepernoten, AD, Viva, Flair en VI, wat een goedzakken zijn het toch!!) en het was superrelaxed om alles met zijn 4en te doen! Rob nam ook de taken van de Penning waar, dus de Friet en Choco-knieperds hebben 3 weken lang alleen maar regelmatig een miljoentje in de pot hoeven doen (ja, we zijn hier miljonairs, (gelukkig niet bij de DSB)) en voor de rest niet met geld bezig geweest! (komt niet vaak voor; de avond dat ze weg waren wisten we alweer precies hoeveel we per dag uit mogen geven en uitgegeven hebben)

Na de relatieve rust van Singapore was Hanoi weer even omschakelen... Elke straat is zo ongeveer een constante stroom van brommertjes die overal tussendoor schieten en de teva's onder je tenen vandaan rijden. Elke zichzelf respecterende volwassene heeft een brommer, als je bedenkt dat Vietnam 38 miljoen inwoners heeft, dan kun je je misschien voorstellen hoeveel er rondrijden.. Oversteken is vooral heel rustig aan doen, zodat de brommertjes rekening kunnen houden of ze voor- of achterlangs gaan. En de beste tip: vooral geen onverwachte bewegingen maken! En kon je in Singapore nog een boete krijgen voor het niet oversteken bij een zebrapad.... tja, daar hoef je hier dus niet bang voor te zijn! Als je al bij een zebrapad (incl. stoplichten) oversteekt, dan hebben we nog maar 1 brommertje gezien die echt stil stond toen we overstaken en die zag er nog verdacht westers uit ook.
Met een taxiritje wil je liever ook niet voorin zitten, want je denkt wel tig keer 'OK, nu gaat het echt fout' en zit je maar op die niet-bestaande rem te trappen, maar wonder-boven-wonder is het nog steeds goed gegaan... Hebben maar 1 bus gehad die VOL in de ankers ging, dus dat valt nog mee als je bedenkt dat er jaarlijks meer dan 10000 verkeersdoden vallen. En wat ze op een brommertje allemaal mee kunnen nemen!! Daar stonden we geregeld versteld van: simpele dingen als 4 mensen, bloemen, gasflessen, daar keken we niet echt van op, maar toen we 2 levende varkens, een koe (Marianne Thieme kan hier nog héél veel doen), 3 bakken met kuikentjes, een koelkast (hoog model), voorruit van een auto, een hele boom en een brievenbus zagen rijden, dan worden de ogen wel iets groter.

Hanoi is een leuke stad en genoeg te doen, met bezoekje aan het Mausoleum van Ho Chi Minh (helaas werd HCM zelf opgekalefaterd, dus hebben we alleen standbeelden gezien), een waterpoppenshow (leek leuk, maar achteraf nog slaapverwekkender dan dat het klinkt), de erg mooie Temple of Literature en een tour gedaan naar de Perfume pagode (volgens Marcel een paghoodee).
Ze zijn hier erg goed in het bouwen van tempels en vooral om daar dan ook ontiegelijk veel wierook in op te stoken. Maar het zijn mooie plaatjes en vooral ook de reis naar de Perfume was erg gaaf. Met een roeibootje een uur gevaren worden door een Vietnamees meisje met een conische hoed en dan denken dat je in de middle of nowhere bent (maar dan wel een mét kabelbaan!!) Op de terugweg met de boot hadden we de eerste aanvaring (haha, niet letterlijk) met de Vietnamese cultuur. Terug op de kade stonden 2 hele irritante ouwe vrouwtjes te roepen dat we onze roeister moesten tippen, iets wat wij nobele Nederlanders natuurlijk allang bedacht hadden. Maar ja, de vrouwen bleven maar schreeuwen 'give her money, give her money, 1 million, 1 million!!!' voordat wij goed en wel op de steiger stonden. Heel irritant waardoor onze normaal zo lieve Ilse het maar oploste door The Finger te geven... De vrouwtjes dachten zelfs nog dat we het begrepen hadden, want 1 vinger staat natuurlijk voor 1 miljoen.. :D Achteraf hadden we bedacht dat het oudHollandse Jonassen ook een leuke oplossing zou zijn geweest.
De meeste Vietnamezen zijn overigens wel echt heel aardig hoor, niet meteen een slecht beeld krijgen... Alleen wordt je soms gek van al die mensen die spullen proberen te verkopen (zegt de vertegenwoordiger onder ons hè.... ;-) ) en roepen de hele tijd 'Buy something', 'Motorbike' of anders is de openingszin 'Where are you from' ook heel populair, om vervolgens te leren dat iedereen zogenaamd "muntenverzamelaar" is en ze graag een euro willen hebben. Na de zoveelste poging aardig te blijven antwoord je dat je van Nowhere komt, maar dat kwartje (mwhaha, toepasselijk) valt dan niet echt, want als antwoord krijg je nog steeds 'Do you have coin of Nowhere???'

Vietnam is toeristisch goed ontwikkeld en dat betekent dat er dus ook meer dan voldoende tours mogelijk zijn. Wel jammer dat iedereen hetzelfde aanbiedt, op dezelfde tijdstippen, waardoor je met een hele horde mensen precies achter elkaar aanloopt. Communistische concurrentie zullen we maar zeggen... Maar het is wel relaxed reizen en aangezien we toch richting het einde van onze reis lopen, vinden we het ook wel gezegend om ons niet te druk te hoeven maken en profiteren we er gewoon van dat alles geregeld wordt. Vanuit Hanoi hebben we een tour gedaan naar de prachtige Halong Bay, een geweldig natuurgebied met baaien en een hele hoop limestone-rotseilanden waarvan sommige met grotten die heel realistisch verlicht zijn (in de oertijd hadden ze toch al blauw en rood licht?!?). Dit is een van de topattracties van Vietnam, maar dat is dan ook meer dan terecht. Behalve dan de gids die er niet tegen kon als er niet naar haar geluisterd werd en het 'verplichte' rondje kayakken (was leuk hè, RM vloeken in een k*tkayak). Op diezelfde tour hebben we in een sjiek relaxed hotel op het grootste eiland van de omgeving geslapen en een mooie, maar verhitte wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt met joekelige wespen waardoor 2 van de 3 mannen verkozen om beneden te blijven.
Een dag later begon de volgende tour en zijn we met een slaaptrein (met zijn 4en in een coupé, knus en gezellig, zonder Mannenliefde) naar Sapa gegaan, een bergstadje richting China. Iets koeler (lekker na al dat kleffe gedoe) en de hele omgeving zit vol met de rijstvelden. Samen met de locale dorpjes was dit meer het Azië/Vietnam zoals we het ons voorgesteld hadden en was dan ook erg mooi om te zien. Alleen jammer dat de rijst net geoogst was, waardoor het niet megagroen was en we geen mensen in de rijstvelden zagen werken. In deze omgeving hebben we twee wandelingen gemaakt met Mimi (ze had beter mini kunnen heten) die aan het vissen was of Rob en Marcel thuis een vriendin/vrouw had.. Ze moest eens weten!!

Na terugkomst in Hanoi zijn we met het vliegtuig (luxe hè, maar ja, kost ook minder dan 40 euri pp) naar Hoi An gevlogen. Dit was echt een geweldig dorp, waar ze het oude centrum motorvrij hebben gemaakt... Wat een verademing!! Hier hebben we best wat dagen gezeten, want dit was volgens de Lonely Planet dé plek om kleren te kopen. Echt geweldig, je gaat een winkeltje in, kiest de stoffen, paar keer met het meetlint over je lichaam, 120 dollar neertellen en een paar dagen later heb je een compleet pak met blouse en stropdas. Nog een extra blouse?? 15 dollar, morgen klaar... Maar ja, met al die kleren en souvenirs past het niet in de tas, dus R&M hebben heel aardig een gedeelte van hun 2 nieuwe trolleys voor ons ingeruimd (nogmaals thanx reismaten!!) en wij rijden inmiddels ook met zo'n ding rond (14 euro p/st :D) zodat we alles mee kunnen nemen naar NL. Vanuit Hoi An hebben we de ruines van My Son bezocht en een dagje gefietst naar de zee, lekker op het gemakske allemaal uiteraard, want het is hier echt té heet om je druk te maken!

Daarna zijn we weer met het vliegtuig (gelukkig mocht onze 10 kg trolley als handbagage mee) naar Ho Chi Minh City gegaan, het vroegere Saigon. Na al die anonieme aankomsten die we gehad hebben, is het toch leuk om iemand met een bordje te zien met je naam erop... Ook in HCMC is het weer een gekkenhuis met het verkeer en getoeter (maar ja, niemand kijkt er van op, dus wat is het effect?!?!) en het voelt veel meer als een grote stad dan Hanoi. Vanuit hier hebben we de beroemde Cu Chi tunnels bezocht, waar de Vietcong zich schuilhield tijdens de oorlog. Beetje toeristisch opgezet, maar wel indrukwekkend om te zien, vooral hoe klein die tunnels zijn (vooral voor Rob met zijn lange knoken). Na ook nog een bezoekje aan het Oorlog Museum was wel duidelijk hoe de Vietnamezen (begrijpelijk) tegen de oorlog aan kijken... Vooral de gevolgen van het gebruikte gif zijn heel confronterend.

Uiteraard is een bezoek aan Vietnam niet compleet zonder een bezoek aan de beroemde Mekong Delta... Hier hadden we eigenlijk allemaal een beeld van rijstvelden en voornamelijk natuur en boerenleven. Maar dat bleek toch fout te zijn, want het is het meest ontwikkelde en geindustrialiseerde gebied van Vietnam. Maar het was een leuke tour en niet duur, dus wie zijn wij dan om te klagen! Bezoek aan een cocosnootsnoepjes'fabriek' (lees: alles handwerk), rijstpapierfabriek, fruitkwekerij, de floating market, bijenkwekerij waar we ook een slang om ons nek kregen en waar we ook nog een stukje gefietst hebben. Een leuke tour die ook nog eens spannend werd omdat één van de huizen in een gigantisch druk bebouwde straat in brand stond... Al die brommertjes gaan gelukkig wel aan de kant voor sirenes!
Inmiddels zijn we weer terug in HCMC en morgen gaan we nog naar Da Lat om daar de koelte op te zoeken en waarschijnlijk weer een tourtje te doen. Over een aantal dagen komen we terug om onze schilderijen op te halen (echt ideaal: je geeft ze een foto/tekening/plaatje van internet, maten erbij en een paar dagen later haal je ze op voor 1/10 van de prijs die je in Nederland betaald) en dan gaan we door naar Cambodja waar we een week of 3 zullen zijn, daarna nog 2 weken Thailand, 3 dagen Wenen en dan staan we alweer in Düsseldorf!! Het aftellen is inmiddels echt begonnen zeg... Een heel apart gevoel! Ilse had gisteren graag als verstekeling in Rob zijn tas gekropen, maar we houden het nog ff vol!!

O ja, tot slot moeten we trouwens nog wel effe de Vietnamese Haute Cuisine vernoemen. Want ondanks dat er geen Mac te vinden is hier :-( , is het eten echt goddelijk! In 3 weken tijd zijn we nog geen enkele keer van tafel gegaan met de gedachte 'gadver, dit was goor'. Al was het soms moeilijk om te krijgen wat je besteld had (hebben het idee dat ze hier te trots zijn om te zeggen dat ze ons Engels niet begrijpen, dus maken ze er soms maar wat van), genieten we enorm van de rijst, noodles, curries, wokgroenten, sweet en sour, warm broodje met eiersalade, satésaus, fruit met yoghurt, bananenpannekoek (daar moet wel ergens een N fout staan), simpel brood met kaas en vlees, clubsandwich en zelfs de af en toe noodzakelijke Westerse hamburger; echt alles is lekker!! En dit alles onder het genot van een lekkere koude Tiger natuurlijk! :D
Maar goed, dat neemt niet weg dat we uitkijken naar een dikke Wienerschnitzel en daarna naar de satékroketten van de Lidl (hè Jolanda)!

O ja o ja, tot slot tot slot vinden we het erg grappig dat ook Aziatisch uitziende mensen Engels tegen elkaar praten, terwijl wij in de veronderstelling waren dat die allemaal dezelfde taal praten omdat ze allemaal spleetogen hebben... Dat Azië bestaat uit tig verschillende landen snappen wij als onnozele Europeanen niet (heel Zuid-Amerika spreekt toch ook Spaans?!) :D

Heel veel plezier in NL en tot snel weer!!
Tiger-Marcus en Opgelucht-dat-het-Tiger-is-en-geen-Mannenliefde-Ilse

• 07 November 2009 - 14:49

Loempia's:

Erg leuk om net thuisgekomen het verslag van je eigen vakantie te lezen!
    Het waren drie fantastische weken!! Super bedankt (ondanks dat het alleen een tigertje was ;-))
    ps waarom hebben jullie eigenlijk een nieuw pak gekocht? ;-)

• 07 November 2009 - 14:56

Rob:

Onze marc aan het gewone bier??? Wat gebeurt daar allemaal op vakantie? :-p Geniet er nog maar van jullie kote vakantie... Je zou nog maar drie weken hebben ;-)

Have fun!

greetz & cheers

Rob

• 07 November 2009 - 14:58

Henk En Marina:

Hoi Marc en Ilse, we hebben weer errug gelachen met de Marciaanse wijze van verslaglegging! Heerlijk plastisch,dus ook zonder foto's hebben we er wel beelden bij! We zijn erg benieuwd wat voor schilderij jullie besteld hebben en hoe je dat mee terug gaat brengen! En hoe Marc er tzt uit zal zien in zijn nieuwe maatpakkie :-) Ilse, we hebben met je te doen. Jouw bloed houdt bijna de helft van de insectenwereld in leven. Als je het zo bekijkt heeft het nog iets filantropisch :-) Hier in Geertruidenberg is alles okay. Al zijn we dol op jullie reisverhalen en foto's, we zien uit naar jullie thuiskomst (én natuurlijk ook naar de komst van ons kleinkind!) Lenneke groeit prima! Geniet samen nog volop van de laatste weken en pas goed op elkaar! Liefs, Henk en Marina

• 07 November 2009 - 15:38

Ivon:

Lieverds!

Zo te lezen en zien nog genoeg avontuur in jullie leven... Die foto met die brommers, helemaal geweldig! :-) Dus ieder zichzelf respecterend volwassene heeft er 1... of hebben ze er dan ook meer om af te wisselen? (net zoals vrouwen dat met schoenen hebben??? ;-) )

Zit ik hier jullie verhalen te lezen, met de Marco Polo van zweden op mn schoot, want daar gaan wij in maart een weekje heen (naar vriendin van ons), maarja, dat valt een beetje in t niet bij jullie reis, hahahaha! Schatten, geniet nog even van deze laatste weken (sorry...) en tot snel!

Kuskus

• 07 November 2009 - 15:57

Van Den Heuvel:

Hoi Ilse en Marc
    Hele leuke foto's en een leuk reisverslag. Onze mannen hebben erg genoten.Alleen de laatste dag was onze Rob niet zo goed bevallen.
    Wij wensen jullie nog een paar fijne laatste weken.
    Groetjes Antoon en Ine

• 07 November 2009 - 19:40

De P:

Sabaidee (alvast inkomen voor Cambodja en Thailand :-D)!!!!!

Geweldig verhaal weer en leuke pic's! Haha en die drie aapjes! Kunnen we rob zn hoofd eraf fotoshoppen? Dan zetten we die van paul/stijn/FDG erop, echt een mooie JA groepsfoto ;-)

Doeikoei (levende versie)!

PS Zag ik t nou goed of leek Minimi een beetje op 'voor je'? ;-)

• 08 November 2009 - 11:00

Karen En Jeroen:

Wauw........

• 08 November 2009 - 11:45

Stijn:

jezus wat een gave verhalen wederom. erg leuk om te lezen met al die humor er tussen en de mooie foto's erbij.
    fijn dat jullie ook met z'n vieren zo'n leuke tijd hebben gehad. Je weet maar nooit als je zo lang weg bent kan er veel veranderen he mark: gewoon bier?!!?!!! hoeven we eindelijk geen rosebier meer in huis te halen wat vervolgens het jaar later nog in de koele kast ligt te wachten omdat niemand het drinkt behalve marc.
    we kijken uit naar jullie terugkomst, voor ons is het aftellen nu ook begonnen. tot over een paar weekjes.

groetjes Mirjam en stijn

• 08 November 2009 - 21:12

BiM:

Wat een gave foto's.... Dat jullie nog plaats hebben voor schilderijen, ik zou een hoop van die mooie foto's wel in menne casa willuh! Echt gaaf, heb nu al zin om de rest te zien en jullie weer eens te knuffelen (ja zo na een jaar heb zelfs ik daar behoefte aan, ik denk dat we nu wel gaan kussen hoor wanneer ik jullie weer zie ;)) Ik zou zeggen geniet nog van de laatste weekjes want ik met al mijn vakanties weet dat deze helaas zo voorbij zijn! Tot snel, dikke kus Mir

• 09 November 2009 - 09:10

Maxima:

Wat een gave foto's! Vietnam is vast een mooie ervaring geweest, maar jullie verhaal was ook erg enthousiast!
    Sta er echt van te kijken dat Marc mannenbier drinkt! Dus al dat rose bier is voor niets ingeslagen?!?!?

Tot snel!!!

P.S. Ik denk toch ook dat het pagode is.... Sorry Rob.

• 09 November 2009 - 16:10

Elcie:

WooooooWW....... super!

• 15 November 2009 - 07:37

Lisette:

Vietnam stond al vrij bovenaan ons lijstje en blijft er voorlopig zeker op!
    Ben je Martin niet tegengekomen ;-) Die huppelt daar ook rond.
    Geniet van jullie laatste weken.

• 16 November 2009 - 18:22

Toos, Rita En Ine:

Wat hebben wij genoten van jullie reisverslag in Vietnam. Toos zou een goed figuur slaan met haar brommertje. Was dat een echte slang die jullie bijeen wurgde?
    Dat vrijstaande huis met stromend water is wel erg aanlokkelijk, lekker pootje baden tijdens het koffiedrinken.
    Lieve Ilse en Mark geniet met de nodige heimwee van jullie laatste weken on tour. Voor je het weet sta je weer je eigen kamer te stoffen.
    Veel liefs uit Haarlem van ons drietjes.

• 17 November 2009 - 21:22

Dorreke Tante Theo:

Hahaha Wat een gaaf verhaal en hysterische foto`s van die koei! Het ziet er echt niet slecht uit, Vietnam, en dat dan met 3 knappe kerels, ilse!! Je zal al wel zin hebben om naar huis te komen he? Pff dat had ik toen ook, verschrikkelijk. Dan kun je eindelijk Tijn ontmoeten. Hij is de gaafste en knapste!! Veel pleizer de laatste loodjes en goed reis terug. Groetjes Tante Theo

• 22 November 2009 - 12:43

Marieke Vd Heuvel:

Klinkt goed allemaal!! De foto's zijn echt geweldig. Weer een land dat op mijn verlanglijstje komt staan. Geniet nog van jullie laatste weken!!
    X Marieke

• 22 November 2009 - 20:17

Martin En Brenda:

Hey luitjes,

de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus!!!
    Het heeft wel een wereldreis gekocht maar Marc drinkt dan toch eindelijk bier!!!
    Geweldig!! Is het eindelijk een echte vent.
    Geniet nog van de laatste weken en zien jullie graag weer terug in ons 'koude' kikkerlandje.

groeten Brenda en Martin

PF:

Thailand ;-)

• 27 November 2009 - 10:34

PRien:

Oooooooohhh de Prees wat moeten we zonder jou op weekend!!?? En helemaal nu de JA het organiseert (tenminste als ze iets georganiseerd hebben...). We gaan in ieder geval dag en nacht onze cd draaien om zo iig je prachtige stem in de buurt te hebben!
    Dikke kussen van de PRien en een klein kusje van Tijn

• 30 November 2009 - 15:07

De P:

P, dochter van de keizer van de 'guld', kan een andere vereniging ook een 'guld' oprichten?

De SWFC heeft namelijk dit weekend wel weer bewezen uitermate scherp te kunnen schieten. Dat in tegenstelling tot de JA.

Hoor graag van je.

Tabee
    De P

• 02 December 2009 - 09:58

De P:

Het wordt tijd dat jullie terug komen...

www.ed.nl (2 december 2009):

"Fastfoodketen McDonalds is aan het onderzoeken of de firma een vestiging kan openen in het gebied Eersel/Hapert"

Als ze m nu per 1 januari 2010 openen dan is de overgang voor jullie na thuiskomst, met het afgelopen jaar minstens 2 (??) keer per week Mac niet zo groot
    ;-)

• 03 December 2009 - 12:51

Marcel PF:

Ik zit toch nog wel op minstens één bericht te wachten hoor!! Die noodlanding lijkt me toch wel een spannend verhaal... ;) haha