Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu

Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao

Door: Friet en Chocola

Blijf op de hoogte en volg Marc en Ilse

19 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, National Park

Aan die onuitspreekbare plaatsnaam raden jullie het al: we zitten midden tussen de Maori in (of is het 'op'??) Nieuw-Zeeland! We zitten in een errug relaxed hostel in National Park, vlakbij de Tangariro Crossing. Dit schijnt een hele mooie (en zware) wandeling te zijn, maar helaas (voor Ilse iets minder 'helaas' dan voor Marc) is het weer al 2 dagen te slecht om naar boven te gaan en ook voor morgen is het afgelast... Maar het voordeel is dan weer dat we jullie kunnen vertellen over onze belevenissen!!

In Sydney hebben we nog een paar dagen gerelaxed en vooral ons slaapritme onderuit gehaald. We leefden meer van 12 tot 2u 's nachts, dus toen we het vliegtuig naar Auckland moesten pakken dachten we op tijd te kunnen gaan slapen, maar helaas... Wel een errug gave vlucht met Emirates, ruime stoelen, enorm veel films om uit te kiezen (Dirk zou jaloers zijn) en zelfs het eten smaakte! Zal waarschijnlijk de laatste vlucht zijn met hun en hij duurde nog te kort ook naar onze zin (Ilse heeft niet eens alle afleveringen van de Simpsons kunnen zien..). We hebben trouwens Sydney afgesloten met onze eerste (bijna-)ruzie: souvenirs inpakken in een postpakketje bleek een grote uitdaging met ondergetekende betweters!

Auckland is de grootste stad van NZ, maar vergeleken met Sydney niet heel groot en eerlijk gezegd ook niet heel veel te beleven. We zaten om de hoek van Queen St, dé straat van Auckland, met Mac, 2 Burger Kings (binnen 500m van elkaar) en de Starbucks, waar Ilse inmiddels de
White Chocolate Mocca Frappucino ontdekt heeft! Koken hebben we dus niet gedaan... :D

Na 2 dagen acclimatiseren zijn we op de Stray bus gestapt, dit is een hop-on-hop-off bus, die met tussenstops naar Wellington rijdt. Op die stops kun je uitstappen en een paar dagen blijven als je zin hebt. Op zich wel een fijne manier van reizen, want je wordt precies op de plekken neergezet waar je moet zijn, slaapplekken worden geregeld (als je de goeie chauff hebt tenminste..) en je ziet een hoop mensen (véél NLers, die zitten echt overal hier!). Maar het nadeel is ook weer dat het allemaal strak gepland is, dus bij een stop MOET je bijvoorbeeld binnen 3 kwartier terug zijn en 's morgens vertrekt de bus meestal rond een uur of 8. Ietsje vroeger dan wij gewend zijn op te staan met ons veranderd ritme... :)

Maar met Stray wel leuke dingen gedaan, zoals een abseilen in een grot, pasta voor 20 man gekookt (Marc toch nog iets geleerd van zijn broer??), met Maori de Haka en Taku Poi gedanst en uit een vliegtuig springen met parachute (dat dan weer wel). Dit was alleen aan Marc besteed, voor Ilse was Marc zijn sprong al eng genoeg... Maar zeker een aanrader om te doen, die dag was er geen wolkje in de lucht (en geen wolkje aan de lucht.. :D voor de 'van Lierop-en' onder ons), dus de views die je vanaf 12000 voet (zo'n 4 km) hebt, zijn echt helemaal geweldig! Alleen jammer dat het zo kort was, want 40 seconden later zit je op 5000 voet en gaat de parachute open.

Qua adrenaline kun je hier echt van alles doen, maar ook de natuur is echt super! Het noordereiland is voornamelijk vulkaanlandschap, waardoor het heel bergachtig is en het klimaat is gunstig, dus het is overal groen. De vulkanen zorgen ook voor een hoop warmte (duh...), waardoor er geisers en mud pools (modderpoel van 96 graden) zijn. Erg indrukwekkend om te zien! Nadeel is dan weer dat er constant een rotte-eieren-lucht hangt (in Roturoa voor degenen die het willen weten), maar de mais die ze in een heet-water poel koken, smaakt super!! In Hahei zijn we naar Hot Water Beach geweest, waar het strand zo warm wordt dat we zelfs om 12u 's nachts nog in het warme water konden staan en bijna onze voeten verbrandden. En dan zijn er natuurlijk nog de watervallen, waarvan we er slechts een paar gezien hebben. De Huka Falls gingen erg hard (het water van 2 zwembaden per seconde), de wandeling van 1,5 uur berg op en af ging iets langzamer. We waren blij dat we met een Nederlander (tuurlijk) terug naar het dorp konden rijden!!

Helaas is de Tongariro Crossing dus gesloten, waardoor we ons vermaken met uitslapen (jeuh!) en alle drie de delen van Lord of the Rings kijken (we zitten niet voor niks in Nieuw-Zeeland!). Morgen zitten we nog hier, waarna we naar Wellington gaan en vervolgens naar Christchurch vliegen. Hier gaan we campervan-end verder voor 3 weken en daarna wordt het hopelijk Fiji, maar dat is op het moment flink overstroomd, dus het wordt afwachten of we erheen kunnen!

Tot snel weer!

Marcushendricusjohannes en Ilseidaelisabeth (op zijn Maori's natuurlijk..)

PS: de dag nadat we het vorige bericht hadden geplaatst is trouwens de kakkerlak een uiterst geweldadige en ronduit brute dood gestorven! :D

• 19 Januari 2009 - 08:32

Robo:

Wow wat een gave foto's! En een parachute-sprong, erg cool!
    Leuk om zo'n snel bericht te hebben van jullie, de reden voor jullie misschien iets minder. Maarja uitslapen maakt een hoop goed he ;-).
    Groeten en een dikke kus van den onderdanige!

• 19 Januari 2009 - 12:03

De P:

Wawawiewa!!! Wat een avonturen, super super gaaf!

Liefs van de eveneens rap-met-een-reden reagerende Penning

• 19 Januari 2009 - 19:46

Ali B:

He hallo, wat super om al die verhalen te lezen en de foto's te zien!! Aaaah ik wil ook!!!!

Groetjes Erwin en Audrey

• 20 Januari 2009 - 15:13

Ingrid:

Helemaal geweldig om jullie verslagen te lezen en met de foto's erbij word ik toch wel een tikkeltje jaloers.
    Blijf genieten, dit is een ervaring die je nooit vergeet.

Lieve groet
    Ingrid

• 20 Januari 2009 - 17:31

Marcelmartinusmaria:

Ik stel voor dat jullie vanaf nu alleen nog maar over de tegenvallers vertellen. Dat voorkomt een hele hoop jaloezie.
    Nee hoor! Geniet en blijf ons vermaken met mooie verhalen en prachtige foto's!

• 20 Januari 2009 - 20:59

Uw Broeder:

he kokkie!

Ik heb ook nog wel een goed recept voor chili con carne! altijd leuk voor een enerverend concert ondeer de dekens ;-)

Cool paarchutspringen, niet weesten kayakken op dat riviertje. Is net iets anders als de pirana...!

Have fun...

• 21 Januari 2009 - 12:36

Nichie Ivon:

Goh... zijn er toch nog een paar avontuurlijke in onze familie... Dacht dat Rob en ik t al ver geschopt hadden met onze verhuizing naar Maastricht!! :)

Slapen jullie maar lekker uit, er komt nog genoeg moois waar je weer veel energie voor nodig hebt!!

*nu overigens erg nieuwsgierig is naar foto van geplette kakkerlak*

KUS,
    jullie nichie

• 21 Januari 2009 - 14:31

Auntie Marly:

Geweldig, die foto,s van N-Z.Volgens mij wil Johan meteen in de vut om daar naar toe te gaan.We zullen de verslagen bewaren.Veel groeten en een dikke kus
    Marly

• 21 Januari 2009 - 18:03

Freek:

Mooie foto's!

Zwaar onder de indruk van de dansfoto, goe bezig Ilse! ;-)

Veel plezier luitjes, maar dat komt helemaal goed zo te lezen!

• 22 Januari 2009 - 09:10

Janneke En Joost:

ECHT HELEMAAL SUPER!!

Dikke kus!!

• 23 Januari 2009 - 15:57

PRien:

Och toch wa skon!

Kus van de nu nog niet-rap-met-een-reden reagerende PRien, maar vanaf maandag wel!

• 26 Januari 2009 - 13:05

Syl:

Abseilen was al een hele uitdaging aan de foto te zien. Parachutespringen is echter wel helemaal het einde. Ach ja, wij kijken vooruit naar andere spectaculaire belevenissen. Ik hou jullie op de hoogte.
    Liefs Ivo en Syl

• 26 Januari 2009 - 15:00

De Belgjes:

Nog een gelukkig nieuwjaar voor jullie! Maar dat zal wel goed komen als ik zo die foto's zie en verhalen lees. Veel plezier verder!
    Groetjes Wendy, Rob en de rest

• 26 Januari 2009 - 15:59

Dorreke:

hoi Ilse en mark!
    ook ik lees jullie verhalen en bekijk zuchtend jullie fotos, echt skon :-)
    Hier zitten we lekker in spanning over of ik nou tante dorrie of tante theo zal gaan heten. nog een paar weken en dan weten we het. ons rien ziet er schitterend uit. ok doeiiii

• 27 Januari 2009 - 12:02

Gijs:

Hey vakantie-gangers, ik denk nog regelmatig terug als ik uit de trein stap op A'dam Zuid aan de opmerking van Ilse; werkse he vandaag....

Wat een prachtige foto's; ik ben echt heeeeel jaloers. Dat parachute-springen had ik trouwens niet gedacht dat je dat zou durven, maar stoer dat je dat gedaan hebt zeg!

Blijf foto's sturen en geniet ervan!

Gijs

• 01 Februari 2009 - 01:30

Toos Knijff:

Hoezo, voor Ilse iets minder?? Wij – in Haarlem kennen haar als een uiterst sportief, levendig en volhoudend type…..Veel groeten van ons 3, Toos

• 01 Februari 2009 - 14:33

BiM:

Hee daar aan de andere kant van de wereld!

En al diggeridoe gespeeld? Hoe is Nieuw Zeeland, ziet er echt gaaf uit op de foto's. Blijf die vooral maken en sturen!

Hier mis je niet zoveel hoor alleen dat de carnaval alweer bijna voor de deur staat dus we kunnen weer los! Hebben dit jaar weer een super thema, security dus we krijgen het druk dit jaar. Met de prins naar de wc, fouilleren;) en lastige mensen eruit gooien, onze lol kan niet meer op!

Maar ik stop maar weer eens, geniet er weer van en ik kijk weer uit naar jullie belevenissen.

Dikke kus...

• 03 Februari 2009 - 16:32

Bim:

Ola,

Volgens mij zitten jullie alweer in het volgende continent! Hebben jullie nog een leuk recept voor ons van de plaats waar jullie zijn??

Tot dit jaar!

• 07 Februari 2009 - 13:19

Lexenjess:

He reizigers,
    klinkt allemaal erg goed (en bekend:-). We zijn erg benieuwd wat jullie van het zuidereiland vinden! Hopelijk zien jullie net zo veel gave plekjes als wij. Heel veel plezier weer verder en groetjes uit het zuiden (van NL dan wel!).

• 07 Februari 2009 - 20:09

Hema:

Als wij het goed hebben zitten jullie nog in Nieuw Zeeland. Wist je Alexander en Maxima ook aan de andere kant van onze aardkloot zitten. Zij logeren even verder op in een oranje tentje bij misschien 40 graden onder nul. Doe ze de goeten als je ze toevallig tegenkomt!!!
    Nu terzake. Weer een pracht verhaal met humor (de appel valt niet ver van de boom zeggen ze) Jammer dat er geen fruitboom meer in de tuin van de woerks staan!!!

groetjes van Hema

• 09 Februari 2009 - 08:34

Karin:

Ik had nog steeds niet op jullie site gekeken.
    Maar heb nu genoeg tijd, ben met verlof om uit te buiken. Dus ik ben weer helemaal op de hoogte. Ziet er allemaal erg leuk uit.
    Nog heel veel plezier.

groetjes Erik en Karin

• 12 Februari 2009 - 22:07

Suzanne & Tim:

Leuk om gelijk al wat van jullie te horen! Wij zijn inmiddels in Sydney en wachten op onze aansluiting richting Shanghai...

Onze bedden waren prima (vergeleken met de Wicked-bedbodem), al was het wel een erg kort nachtje. Geluk bij een ongeluk dat jullie de sleutels niet pas in Fiji in je broekzak ontdekten.

Heeeel veel plezier de komende maanden en we zullen af en toe een blik werpen, zeker als Zuid-Amerika aan de beurt is.

Groetjes Suzanne & Tim
    (Rolling Stoned)