Hopen steen , bussen en schone poriën - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu Hopen steen , bussen en schone poriën - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Marc en Ilse getrouwd - WaarBenJij.nu

Hopen steen , bussen en schone poriën

Door: Friet en Chocola

Blijf op de hoogte en volg Marc en Ilse

06 April 2009 | Mexico, Campeche

¡Buenos Dias a todos!

Daar zijn we weer vanuit het warme en plakkerige Mexico! De bus naar Palenque van vandaag zat vol, dus een extra dag in Campeche die we mooi kunnen besteden jullie weer een keer te updaten!

Uiteraard allemaal nog bedankt voor de vele reacties en felicitaties op de 23e, leuk dat jullie eraan gedacht hadden!! Het was wel vrij apart om het ´maar´ met zijn 2en te vieren, maar Ilse heeft uit volle borst gezongen, zowel in het Nederlands als het Spaans, dus Marc is niets te kort gekomen!! :D

De cursus hebben we inmiddels afgerond en we hebben er zelfs nog een diploma aan over gehouden. En wat een punten zeg: een 9 en een 9,5, kortom we kunnen lullen als Puentehombre! (is een grapje van Marc wat Ilse ook niet helemaal begreep, 2 weken is ook weer niet zo lang... ´Puentehombre´ betekent ´Brugman´).
De tweede week was voor Ilse wat minder want Jeroen en Karen´s opvolgster was een vrij saaie Amerikaanse... Of het heeft eraan gelegen dat ze geen NL´s sprak... ;-) Moest Ilse het ineens zonder hulp doen!!
We hebben nog goed afscheid genomen van Jeroen en Karen met een flinke borrel en een paar koude kannen cerveza. We kwamen erachter dat het voor het eerst was dat we eigenlijk echt op zuip zijn geweest... En we waren blij dat wij niet degenen waren die de dag erna om 9 uur met de bus mee moesten! :D

In Mérida hebben we naast leren ook best wat cultuur gedaan, bezoekje aan het antropologisch museum (veel Maya-stenen enzo), muziekmuseum (was niet heel spannend, sociaal wenselijk uitstapje van school), Monumento a la Bandera (Mexicaanse versie van de Arc de Triomphe op de Mexicaanse versie van de Champs Elysees), Palacio del Gobierno (mooie schilderen over de geschiedenis van Mexico) en hangmatten gekocht, met 200 pesos per stuk echt goedkoop (kan zijn omdat het winkeltje in de hoerenbuurt zat?). Het opsturen naar NL was alleen wel iets duurder, een kleine 1000 pesos! Goedkoop souvenirs scoren noemt Ilse dat...

Daarna zijn we met de bus (het meest gebruikte vervoersmiddel hier) naar Valladolid gegaan, een kleiner stadje tussen Mérida en Cancun. Hier hebben we de enige regenbui tot nu toe gezien, maar die was wel echt enorm! We kregen meteen weer Fiji-flashbacks!
Vanuit Valladolid hebben we, met de bus, de omgeving bekeken. We zijn onder andere naar de cenote van Dzitnup gegaan, wat errug gaaf was. Een cenote (of zoals Ilse het noemt senoste) is een groot meer, vaak onder de grond, met mega-helder blauw water (voor veel Mexicanen eigenlijk gewoon de Tongelreep, maar dan zonder glijbanen) en stalactieten en/of boomwortels die bijna in het water hangen. Heel gaaf om te zien en nog fijner om een verfrissende duik te nemen!! Ook weer een ruine bezocht (Ek Balam voor degenen die het willen weten), niet heel groot, maar wel midden op de dag dus dat was zweten tegen de tijd dat we boven op de tempel stonden! Tenslotte nog met (weer) een bus, deze keer 2de klas, naar Rio Lagartos geweest, waar we een boottrip hebben gedaan om flamingo´s te zien, een alligator aan te raken, op z´n Rode-Zees drijven in zout water en ter afsluiting een modderbehandeling; de huid is tenslotte ook weer een jaartje ouder geworden!!
2de klas bus betekent trouwens; geen airco, muziekkeuze van de sjoof (we hebben de Mexicaanse Fransje Bauer, Andre Hazes en synterseizer hits van de eighties(?) al gehoord), 3 verschillende schilderijen van Maria, God of een andere heilige, en ´aansluitingen´ van meer dan een uur wachten als je moet overstappen....

Aangezien we toch in de buurt waren, hebben we ook maar 1 van de 7 wereldwonderen bezocht: Chichén Itzá. Het grootste Maya-complex en errug gaaf om te zien. We vragen ons alleen wel af wat we het meest hebben gezien: stenen, busladingen toeristen van het follow-the-guide-type of souvenirs! Cultuur is hier gewoon big business! Souvenirs zijn wel spotgoedkoop en overal om je heen hoor je ¨1 dollar, 1 dollar¨ (de meeste toeristen zijn toch Amerikanen die vanuit hun luxe resort in Cancun een dagje cultuur komen doen). En we hadden hier onze cursus bijna terugverdiend, want ¨If you speak Spanish, it´s cheaper¨ :D Maar wel de locale economie (een beetje) gesteund en toen we terug waren in Mérida konden we wéér een pakketje opsturen (deze keer met de gewone post, hopen dat ie aankomt, zie foto).

Na Chichén weer 2 dagen in Mérida (gaan beetje op en neer zeg maar) gezeten en nog een geweldige trip gemaakt naar Cuzama, waar we 3 cenotes hebben bezocht met paard en wagen. We voelden ons een beetje schuldig toen het paard met zo´n 40 graden in de zon met de zweep kreeg om 2 stomme toeristen vooruit te trekken, maar toen we merkten dat de verhouding Mexicanen/toeristen ongeveer 60/40 was, hadden we er al minder moeite mee (vooral toen we in het heerlijk verkoelende water lagen en ons paard in de schaduw stond te ..ehh.. staan).
Vanuit Mérida zijn we doorgereisd naar Campeche (waar we nu dus nog zitten en betekent dat we bijna klaar zijn met het verhaal, hoor ik daar zuchten van opluchting??) aan de Golf van Mexico.
We hadden in Mérida onze tas een keer goed geherorganiseerd (en dingen WEGgedaan.., het moet niet gekker worden!), dus Marc vond het wel een goed idee om te voet van het station naar het hostel te gaan... Volgens het kaartje in de lonely planet en de sjoof zelf een 1,5 km, maar het bleek dat we op een andere terminal waren aangekomen, dus uiteindelijk werden het ruim 3km, een zweet-lijf en een chagerijnige Ilse (OK. voor deze ene keer geeft Marc toe dat ze gelijk had). Campeche is een leuke stad met een mooi plein en cathedraal en in het weekend live muziek, we vermaken ons hier eigenlijk best goed... Op vrijdagavond werden we aangesproken door een groepje toerisme-studerende-studenten die toeristen aan het ronselen waren voor een project wat ze moesten doen. Aangezien het gratis was, hebben we dus zaterdag een bus-boot-stad-tour gedaan die ze georganiseerd hadden. En alsof onze teva´s, lengte en blonde(re) haren nog niet overduidelijk waren, kregen we zelfs nog een naamplaatje met ¨turista¨ opgespeld. Zelfs Ilse is hier even groot als de gemiddelde man en groter dan de gemiddelde vrouw!! Voelt best raar...
Campeche is vroeger veel aangevallen door piraten, dus er was onderweg best wat te zien en we hebben hen toch weer mooi met hun project geholpen (dat het voor ons een goedkope dagbesteding was is natuurlijk van ondergeschikt belang :D)

We hebben wéér een ruine bezocht (we moeten toch iets), deze keer de wat kleinere van Edzná, maar daarom niet minder gaaf... Wij, helden, na een enorm slechte en warme nacht (waarin ook nog eens de zomertijd begon zonder dat we het wisten, gelukkig hebben we de iPhone die automatisch verspringt), om 7 uur (´s morgens ja!!) met de bus naar de ruines... Komen we daar aan, hek dicht!! Maar gelukkig kwam de opzichter 5 minuten erna het zaakje open maken en waren deze 2 hier gewoon de eersten die het park inliepen... Daarmee was het ook echt geweldig om in een helemaal lege site te lopen, foto´s zonder andere mensen erop te maken en nog heerlijk koel en zonder zweet boven op de tempel over de jungle uit te kijken!!

Met ons gaat het dus nog allemaal goed, al moeten we wel zeggen dat we langzaamaan moe worden van dat constant hete weer, nog warmere bedden met een ventilator constant op volle sjas en altijd maar plakkend vel en kleren (elk nadeel hep zijn voordeel; onze poriën zijn nog nooit zo schoon geweest). ´s Nachts is het hier niet onder de 25 graden, dus we kijken ernaar uit om naar San Cristobal te gaan, dat ligt op 2000m hoogte en ´s avonds koelt het verder af hebben we gehoord (graadje of 10).
Af en toe denken we ook met weemoed aan een lekkere friet speciaal met een frikadel en satékroket, want de burritos en taco´s smaken ook niet meer zoals de eerste... Gelukkig is er genoeg voor de toeristen en gooien ze niet overal chili en silantro op (peterselie, gadver).
Chips met Chili, sinaasappels met Chili, popcorn met chili, we verdenken er zelfs iemand van dat ze een lollie in de chili doopte...
Gisteren hebben we warempel een Chinees restuarant gevonden, de eerste in al die weken hier, en hebben we onmeunig zitten buffelen aan de rijst met zoetzure kip en loempia´s! Heerlijk! :D

Maar goed, het is weer een veel te lang verhaal geworden (krijg je he, als je zo´n dag over hebt), dus we hopen dat iedereen er doorheen heeft kunnen ploegen! Iedereen in Nederland weer heel veel plezier met alles, we denken regelmatig aan jullie!!!

¡Adios amigos y amigas!
Friet en Choco

Kakkerlak-PS: de teller staat inmiddels op 13... :-S

• 07 April 2009 - 05:37

Jolanda:

Hey Maatje en Marc
    Genoeg van het hete weer????
    Laat maar deze kant op komen!!!!
    Maar we mogen hier ook niet klagen op het moment, het zonnetje schijnt al een paar dagen!(heeeeeerlijk)
    Lange verhalen van deze kant zijn er niet, wij maken niet zoveel mee!!!
    En alles (nou,ja)bijna alles herhaald zich iedere dag, de wekker, eten, douchen, werken, poetsen etc etc. Dus blijf schrijven en geniet ervan!!!!
    Dikke knuffel Celal,Jolanda en Emmi xxx

• 07 April 2009 - 09:12

Ilse H:

Hola!

Hè, hè, ik ben er, heb me er helemaal doorheen geploegd... Nee hoor, is geen moeite, nog steeds leuk!

Kijk, als je dagen over begint te houden en de zoveelste ruine gaat bekijken, dan kun je net zo goed terugkomen. Jullie hebben nu toch alles wel zo'n beetje gezien? Je kunt van hieruit toch ook dagtripjes maken naar België en Duitsland? Zelfs Luxemburg is nog wel te doen met de auto en het is trouwens volgende week ook theedrinken bij jou. Dusssss....

Maar tot die tijd: geniet er nog van. Succes met zoeken naar het volgende Chinese restaurant en klaag niet zo over het weer!

Greetzzz (!),
    Ilse

• 07 April 2009 - 10:29

Petrie:

Ha,

Leuk weer iets van jullie te horen en weer leuke foto's! Hier alles goed, afgelopen zondag weer lekker friet gehad met een frikandel speciaal, echt lekker! Staat hier wekelijks op het menu, ha ha! Ik had jullie wel bruiner verwacht als het daar zo'n mooi weer is, ik weet of ik het allemaal wel moet geloven wat jullie schrijven?!
    Jullie genieten nog maar fijn daar dan doen wij dat hier ook, van het weekend weer lekker heel veel paaseitjes eten!!

Groetjes Peet

• 07 April 2009 - 10:52

PRien:

Lekker kontje!

• 07 April 2009 - 14:16

Marcel:

15 pesos voor een grote beurt is inderdaad niet veel....

• 07 April 2009 - 16:31

Robo:

Wa kunde gullie toch goed knieperen!! ;-)
    Dikke kus!!

• 07 April 2009 - 17:15

Jeroen:

Jullie kunnen zowat een abonnement nemen bij het postkantoor met al dat opsturen!

Leuk verhaal hoor! Ow wat was ik blij met die bus van 9 uur, not! Ik ben ook niks meer gewend, dat wordt wat als we terug zijn in NL. Het is hier koud in Philadelphia, 15 graden. Mijn leren jas komt ook eindelijk weer eens van pas! Wel heerlijk slapen hoor hier, dat zullen jullie in San Cristobal ook wel merken. Geen ventilator nodig "op volle sjas"! Lachen om te weten dat ik in diezelfde hangmat heb gelegen in Campeche!

Have fun!

p.s. voortaan maar weer een taxi na die 3km lopen?

• 07 April 2009 - 19:09

De La Moneda:

Ollaaaa!

Wan leuk verhaal weer!

Hee prees... komen jullie terug als je TV overleden is? En willie begraven of gecremeerd? En stelt ie zn onderdelen ter beschikking voor de wetenschap (is immers een bijzonder oud toestel)?

Hebben m afgelopen weekend moeten bedienen namelijk maar hij is er toch weer bovenop geklommen. En you know, just in case. Dan weet ik hoe lang ik m boven de grond moet houden als jullie ervoor terug komen.

De telefoon stelt het overigens wel erg goed. Hij heeft het prima naar zn zin.

En ils.. heb je nog een fietsbroek nodig in het kader van de zweetbeeeen? ;-) hihi

Adios amigos!
    De Penning

• 08 April 2009 - 08:16

Elcie:

He! Stoer Ilse, die foto met de "spin". Niet van gedroomd?? ;-)
    Het weekend was relaaaxed, ook een modderbehandeling gehad haha. We hebben je wel gemist hoor!
    En inderdaad zouden wij het hier helemaaaaal niet erg vinden als je een paar graadjes hier naartoe stuurt.

Veel plezier nog. Groetjes

• 14 April 2009 - 06:59

Jo :

Hai!

Naast hier en daar een woordje spaans leren de lezers thuis ook een plat woordje eersels bij..."onmeunig zitten buffelen"??? ONMEUNIG??
    Hihi, bewijst maar weer dat we echt het hele verhaal lezen! Blijf maar lekker schrijven! Wij gaan trouwens komende zaterdag een potje onmeunig buffelen in 't Tuincafe :-p

Doeii
    Jolanda

• 14 April 2009 - 13:24

Mirjam De P:

Haai guatamaleezers! (lijkt op maltezers, mjam)

Goei reis gehad? Veel plezier daar! En hopelijk minder vaak een zweet-snor/lies/tietplooi/bilnaad/oksel/wenkbrauw/rug dan in Meggiko ;-)

Adios van de P!

• 18 April 2009 - 15:15

Elcie:

Onmeuning!.....fijn dat we je toch iets van het mooie Twents hebben weten bij te brengen ;-)

• 20 April 2009 - 18:05

Tante Nell OomToon:

Hoi wereldburgers,
    Goed dat jullie zoveel talen spreken.Kunnen wij ook alles verstaan en begrijpen.
    Geweldig die reisverhalen van jullie.Wij genieten ervan.
    Groetjes.

• 21 April 2009 - 20:41

Mestreech:

De foto met Maya's Smegols is errug leuk!!! Het is trouwens goed om ook weer online te zijn!!!! En om dan met een berichtje van jullie te beginnen......... Wat wil men nog meer?!?!?!?!!

• 23 April 2009 - 09:31

Marcel:

Hey luitjes! Gaat alles nog naar wens in het Middenamerikaanse? Hier wel hoor!! Weekend van 2-3 mei zijn wij uitgenodigd om te gaan klussen in Haarlem... lucky us hè? ;) Wordt vast een gezellig klusweekend.
    En vantevoren hebben we natuurlijk nog Koninginnenacht :) Hebben jullie de oranje versierselen al opgegraven uit jullie rugzak?

• 23 April 2009 - 19:39

Jose:

alles goed hier, maar jammer recessie is hier ook aanwezig,maar gelukkig niet in de zorg.

• 27 April 2009 - 18:48

Jose: